måndag 23 april 2018

Invigning av Tallkronanskolans nya bibliotek.

Fredagen den trettonde april begav sig författaren Michael Wiander och jag till Tallkronanskolan i Luleå för att vara med på högtidlig biblioteksinvigning.
Det blev "bokprat" där Michael berättade för elever och pedagoger om vägen till sitt skrivande och hur han kommit på idén till Dexter Olssons adventures. 
Jag pratade om hur jag började skriva, om vad jag inspireras av, och om mina böcker Korpmåne och Skrivtävlingen. 
Barnen hade armarna i luften, och det var mycket de ville få sagt. Det visade sig att flera av dem redan skrev egna böcker, och några andra var sugna på att prova. 
Vi fick också flera matnyttiga tips på vad vi borde skriva om. 
"Skriv om en person som har manicker i händerna", sa en tjej. "Och så när man sträcker ut armarna så här så kan man förvandlas till vad som helst."
Det var en bra idé tyckte jag. 
Djur verkade också vara ett populärt ämne att skriva om. Gärna i samband med förvandlingar av olika slag. 
Efter bokpratet klippte rektor Patricia det blågula bandet och barnen fick botanisera fritt bland böckerna. Det blev rusning, och glass.
Och för oss författare blev det tårta i personalrummet. 
En tårta som matchade biblioteksinredningen perfekt. 

Själva biblioteket är inrett och utformat av Maria Einarsson som till vardags arbetar som officer vid I19 i Boden. Det här är det femte biblioteket som hon utformat. Så häftigt tycker jag att ha biblioteksutformning som hobby. 
Maria har också en bokblogg: https://hobbybibliotekarien.com/

Nedan finns länk till en fin artikel från Luleå kommun om biblioteket och invigningen. 


Den nybyggda skolan har en trappa som passar perfekt för film, föreläsningar
och uppträdanden. Här pratar Michael Wiander om sin bok för
intresserade lyssnare. Bilden är lånad från Luleå kommuns hemsida.

Den fina vägghyllan som ser ut som ett träd, och den fantastiska tårtan.
Flyttbara hyllor. Och där är Skrivtävlingen i mitten.

Vi hade en supertrevlig dag, och av att det skulle vara fredagen den trettonde märktes inte ett spår. :)
Dexter Olsson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar