Den magiska vanten recensioner

Ur Norrbottenskuriren
Oftast - för att inte säga alltid – är det bara de bokmanus som passerat de stora förlagens nålsöga som blir omnämnda på kultursidorna. Det är svårt att få en bok utgiven." Skriver Marianne Ekenbjörn för Norrbottenskuriren, innan hon berättar vidare om hur förlagschefen Christina Snell Lumio startade sitt Lumio förlag 1999 i Norrbotten, just för att råda bot på detta. Lumio förlag som har gett ut Den magiska vanten har hunnit med att ge ut 130 olika titlar sedan dess.
"Den första bok som jag håller i handen från Lumio är bilderboken ”Den magiska vanten”, av Therese Henriksson. Det är en berättelse om att vara kär när man är sex år. I smyg. För du är ett år äldre, och liksom spännande, och jag är en sådan som fortfarande leker häst." skriver Marianne vidare, och summerar senare recensionen så här;
"Therese Henrikssons akvareller kommer nära den första förälskelsens energi när man inte vågar säga vad man känner och när hjärtat voltar och kanske, ve och fasa, hörs på utsidan. Hon fångar den utsattheten intagande och med bra igenkänning."

I recensionen står att flickan i boken inte har något namn, det har hon. Hon heter Siri.

Den magiska vanten fick en jättefin recension från Btj.

Utdrag ur recensionen

"Ömsint, varmt och vardagsnära låter författaren Therese Henriksson, tillika illustratören, Siri vara bokens jag. Siri berättar om sina tankar, känslor, iakttagelser och upplevelser under en klar och kall senhöstdag i skolan - tankar och känslor om kärlek, iakttagelser om vintern som närmar sig och upplevelsen av att vara modig när man egentligen inte vågar vara det ... Den magiska vanten är en fin och eftertänksam berättelse om kärlek och mod för barn i lågstadieåldern.Den passar utmärkt för egen läsning ellertillsammans med en vuxen och förslagsvis en grupp barn – det kan inbjuda till djupa och personliga samtal om egna tankar och känslor på olika plan.

Publiceras i BTJ-häftet nr 4, 2019.
Lektör
Inger Lindberg