måndag 3 februari 2020

I bokhandeln

Här står Modigt, Astrid! och Kyla hos Bok & Bläck i Boden. 
   Det är roligt när ens egna alster får plats på hyllorna i butik. 
   När jag är ute och reser, går jag ofta in i en bokhandel, vare sig det behövs eller inte. Då tycker jag att det är kul om de har profilerat sina lokala författare på någon hylla så att man kan se att från just den här staden, (eller det här området, om det är i en större stad), kommer just de här författarna. Och så finns där ett urval av deras böcker också, förstås. 
   När vi bodde på Newfoundland fanns "lokala hyllor" i bokaffärerna och där var det roligt att botanisera. Att läsa böcker som var skrivna av författare från trakten gjorde att jag fick en större förståelse och insikt om platsen och folket tyckte jag. 
   Om man lär sig så mycket mer om Boden av att läsa mina böcker vet jag inte. Men nog är det en hel del Norrbotten i dem. 
Hos Bok & Bläck finns både Kyla Och Modigt, Astrid!
Jag tänker på att handla lokalt och stötta min lokala bokhandel så ofta jag kan. Ibland finns inte vissa böcker förstås, och då händer det att jag beställer på nätet. Men visst är det viktigt att man stöttar sina lokala butiker om man vill att de ska finnas kvar på orten? Sedan kan det bli lite dyrare förstås. Men jag brukar tänka på att man får ju personlig service och varan i handen på en gång.
Dessutom så gillar jag att bläddra i böckerna, väga dem i handen, och kolla hur texten ser ut. 
Ett bokmärke som jag designat och tryckt upp följer med. 
I pockethyllan finns både Kyla och Korpmåne. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar