lördag 5 januari 2019

Recension från Btj

Den magiska vanten fick en jättefin recension från Btj. 
Utdrag ur den mycket längre recensionen

"Ömsint, varmt och vardagsnära låter författaren Therese Henriksson, tillika illustratören, Siri
vara bokens jag. Siri berättar om sina tankar, känslor, iakttagelser och upplevelser under en klar och kall senhöstdag i skolan - tankar och känslor om kärlek, iakttagelser om vintern som närmar sig och upplevelsen av att vara modig när man egentligen inte vågar vara det.

... Den magiska vanten är en fin och eftertänksam berättelse om kärlek och mod för barn i lågstadieåldern.
Den passar utmärkt för egen läsning eller
tillsammans med en vuxen och förslagsvis en grupp barn – det kan inbjuda till djupa och personliga samtal om egna tankar och känslor på olika plan.

Publiceras i BTJ-häftet nr 4, 2019.
Lektör
Inger Lindberg

Jag är så glad att recensenten förstått själva grundidén bakom texten. 
Jag vill lyfta vardagens enkla men vikiga saker, som faktiskt ofta är riktigt spännande i sig. 
Att bara vara. Att uppleva saker omkrig sig. Att använda sin fantasi. 
Att känna känslor av förälskelse. 
Och att vara blyg, men ändå finna modet att säga ifrån. 
Som gammal fritidspedagog är jag särskilt glad över att recenenten tyckte att boken inbjuder till samtal med barn. För att samtala med barn enskilt eller i grupp, det är faktiskt något av det bästa jag vet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar