tisdag 14 januari 2020

En novell om jul med komplikationer

Under helgerna skrev jag en novell som heter Trapphushjärtan. Det är en berättelse för ungdomar, (och vuxna) om en julafton med komplikationer. Som så ofta under julen är det alkoholen som ställer till det. Och just det där med barndomsjular och alkohol, det har jag lite att berätta om. Been there, done that, som man brukar säga. Och även fast jag är vuxen sedan länge, så är det här livet i skuggan av spriten en del av mig. 
Det är därför det ofta finns någon med alkoholproblematik med i mina berättelser. Och jag vill inte beskriva det så där antingen svart eller vitt. Jag vill sudda ut skam, och blanda och ge i gråzonerna, och där i också hitta både det djupa mörkret och de glittrande guldkornen. 
Om jag lyckas? Det kan jag ju inte själv svara på. Det enda jag drömmer om och vill, är att få ge något till andra med mitt skrivande. En stunds undanflykt, igenkänning eller känslan av att vara mindre ensam ett litet tag. 
I Trapphushjärtan handlar det om ett par ungdomar i tonåren, en mamma som är alkoholist, en tillsynes "perfekt" jul, och en trasig. Och så trapphuset där alltihop möts. 


1 kommentar:

  1. Hej! När finns novellen tillgänglig för läsning? Jag är sugen :)
    Hälsningar Cecilia

    SvaraRadera