söndag 11 augusti 2019

Workshop hos Summervibe

Jag hade turen att få hälsa på en dag hos Summervibe i Hertsö centrum i Luleå. 
Projektet som Rädda barnen står bakom kom till för att skapa en trygg och meningsfull fritid för sommarlediga barn och unga.
På torget fanns en streetbasketplan, möjlighet till dans, en musikstudio i ABF´s kulturhusvagn, och en "bokkiosk". Det fanns även möjlighet att skapa och pyssla. 
Sommarjobbande unga vuxna höll i aktiviteter och bjöd barnen på vattenkrig, glass och melon denna varma dag. 
Alldeles i anslutning till torget ligger Hertsöns fina bibliotek och det var genom dem jag fick möjlighet att vara med.

Så jag som packat min gamla rutiga dramatenvagn full med egna böcker och material till "bokpyssel" fick ta stunden som den kom och improvisera utifrån antalet barn, ålder och intressen.
Här på bilderna spelar vi ett "hitta på en berättelse-spel" med hjälp av bilder/tidningsurklipp och en tärning. I högarna finns alla sorters personer och platser, som gjorda för att sätta igång fantasin. 
Vad kan det bli när tärningen och fantasin får samspela?
Idéerna haglar över bordet. En deckare?
Ja, någon är mördad i ödehuset och privatdetektiven Rick (oklart varför han gick runt och bar på en pilatesboll) tar sig dit med sin hundvalp. En blivande polishund med suveränt luktsinne.
Men skurken, en korrumperad polis (som tydligen är bagare också) motarbetar honom. 

Hur ska mordet kunna lösas? Kommer detektiven Rick att klara sig? 😀
Nu är det bara att skriva ner berättelsen. 


Tack så jättemycket för att jag fick komma!
Superstort tack till er grabbar som tog en paus från basketen och var med på workshopen.
Ni fick mig verkligen att sakna mitt gamla jobb som fritidspedagog. 
Bilderna är från Summervibes Instagram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar