lördag 6 juli 2019

Testläsning

Ibland testläser jag vänners texter när de är nästan klara. Just nu läser jag en skärgårdsdeckare för mellanåldern. Det är jättekul. Den är faktiskt riktigt spännande!
Tidigare har jag testläst både ungdomsböcker och böcker för riktigt unga läsare.
När jag läser brukar jag skriva allt det jag kommer att tänka på spontant i wordkommentarer, även om det verkar vara obetydliga saker. Sedan får man tänka igenom och sålla förstås.

Eftersom jag skriver själv är det oerhört lärorikt att läsa andras ofärdiga texter.
Då jag sedan hoppar över till det jag skriver på för stunden är det som att man ser manuset med nya ögon.
Man upptäcker misstag och får idéer till förbättringar man kanske inte skulle ha reflekterat över annars.

En ungdomsbok jag testläste för något år sedan finns i handeln nu. Det är en häftig känsla att läsa den färdiga texten i utgivet skick.
Till min stora glädje fick jag också veta igår att en barnbok för sex till nioåringar som jag fått chansen att läsa och kommentera på har blivit antagen.
Det är så peppande! Jag ser verkligen fram emot att se den fina berättelsen färdig med sina illustrationer och allt.
Jag undrar om bilderna kommer att likna dem jag såg i mitt huvud när jag läste?
Skiss till omslaget för Skrivtävlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar