onsdag 27 februari 2019

Kanonmuller och årsmöte

Idag är en sådan där dag när landsvägen är stängd och kanonerna dundrar från skjutfältet intill.
Till och med är det så att huset skakar lite grann vid varje stöt, där jag sitter och skriver på övervåningen. Jag tänker lite på alla de som är ute i skogen med sina stora maskiner. Allt järn, all mekanik och teknik. Försvarsanställda och värnplikiga i gröna kläder, snödräkter, och blöta skor i blidvädret. 
Jag ser dem inte, men likväl är de där. Bara någon kilometer bort, och säkert närmare än så. 
Jag tänker på fåglarna som hukar i träden. Älgarna som stannar i sina legor och väntar ut. Fiskarna som simmar i åns svarta vatten. Hinner undra om de också känner kanonstötarna. Vad vet en fisk om en kanon?
Det är skymning i Mockträsk, och jag ska nog ta en påtår på kaffet. Om en stund är det årsmöte i byaföreningen. 
Livet går sin gilla gång, just här. Just nu.



Varma hälsningar från en som önskar att alla fick känna sig
trygga en vardagskväll som den här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar