lördag 22 oktober 2016

Nytt på gång

Oktober!
Bästa tråkvädersmånaden.
Ännu har vi ingen snö vilket är ovanligt. Men dimma och grårusk och allmänt trist väder som hämtat ur brittiska kostymfilmer, Brontéromaner och dystopier.

Bara därför har jag börjat lite smått på just en dystopi. 
Den är förlagd här i Norrbotten, och jag utforskar som bäst ett katastrofscenario sett ur en ganska snäv synvinkel. Några unga syskon, en kall vinter och inte en fungerande mobiltelefon så långt ögat når. Eller någon el heller för den delen.
Jag förlägger handlingen delvis till min egen by. Med lite plus och minus som sig bör.

Själv skulle jag klara mig om jag måste överleva off-grid. 
Det lärde mig min far redan då jag var liten.
Nu är man ju ganska bekväm av sig så det skulle inte bli enkelt, men det skulle gå. 
En tid åtminstone. Sedan kommer det ju an på hur man kommer åt de förnödenheter man behöver. 
Men även om jag har ved och vatten och ett litet förråd av sommarens potatis, och klarar av att få upp gäddor ur sjön även vintertid så behövs det ju mer än så.
Ett förråd av tändstickor till exempel har jag det?
Och mina karaktärer, hur ska de klara sig?
Kan de ens göra upp en eld?


                                                   Hoppas du har det bra idag!
                                                              /Therese

2 kommentarer:

  1. Efter att ha googlat på både dystopi och off-grid så förstår jag att din inspiration kommer från gråvädret som ju har pågått en längre tid här i Vällingby och också hos dig. Men snart är det december advent och juletid och då kanske du kan påbörja en "glad-
    opi"
    KRAM
    Eina

    SvaraRadera
  2. Hej Eina!
    Ja men visst, vädret är ju så grått att man kan bli lite dysterkvist, fast jag blir nog mest inspirerad. Gillar gråväder rätt bra, om man slipper vara utomhus hela tiden förstås. Adventstiden är ju verkligen mysig och inspirerande den också. Just tiden före jul gillar jag bäst!
    Brukar tjuvstarta julen redan i november med att sätta upp ljusslingor ute och värma glöggen på grillplatsen. :)
    Det är något att gotta sig åt.

    KRAM tillbaka!

    SvaraRadera