onsdag 21 oktober 2015

Swedish Book Review. En stark tjej.

Det var fantastiskt kul att läsa recensionen av Korpmåne 
undertecknad Bj Epstein i Swedish Book Review. 
Särskilt mycket gillade jag att man tagit fasta på Saga som berättelsens hjälte och en stark kvinnlig karaktär. 
En tonårstjej som finner sin egen väg och inte är rädd för att vara annorlunda.
För annorlunda är hon ju. Men vem är inte det? Egentligen.

.
Att våga vara sig själv. Känna att man duger som man är, 
och att just det här med att vara annorlunda kan vara något väldigt bra, 
var en av de viktigaste ingredienserna jag ville försöka få fram i den här texten. 
Insprängt förstås, mellan vardagshändelser, spirande känslor och magiska inslag i lilla norrbottniska Ytterstbyn.

Saga får kämpa med sig själv för att våga göra saker hon inte är van vid. Hon tillhör, de tysta, lite osynliga. Inte så coola, enligt henne själv. Men hon gör det ändå. Det hon inte vågar, egentligen.
Det är en seger att ta bussen till stan om kvällen, och gå in i ett hus fullt med folk man inte känner. 
En annan att våga lita på sina speciella förmågor och utmana en människa med magiska egenskaper.
Någon som vill illa. Som skadar det käraste man har,

Min sega dator. Alldeles för proppfull med bilder jag tagit.
Trots allt förärade den mig med en screen print av sidan.

Så här avslutar Epstein artikeln;

Lite extra roligt var det att läsa en recension på engelska också. 
Antagonisten och tillika häxan Lilianas modersmål.

Här kan du läsa hela recensionen; 

Du är bra, precis som du är.


Ha det fint!
/ Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar