lördag 16 maj 2020

Elevarbeten, en utställning med temat uppföljare

De här bokomslagen är designade av elever ur sjundeklasserna på Bergskolan i Luleå. Det var osäkert om de skulle kunna ställa ut dem på sitt lokala bibliotek, som det var tänkt, på grund av Covid 19. 
Så jag tänkte att vi i alla fall kunde ha en liten utställning här på bloggen! 

Eleverna läste Kyla i klassen och diskuterade den, sedan fick de ställa frågor till mig via mejlen. Det blev många kluriga frågor för mig att svara på. Om alla tänkbara delar av texten. Vad budskapet är med boken? Varför saker hände som de gjorde? Vilka är mina egna erfarenheter av strömavbrott och kriser? Varför körde de Volvo 240 i boken? Vilken karaktär är mest lik mig? och mycket mer. 

Jag är så glad för elevernas kreativitet. Att boken Kyla har inspirerat till frågor och tankar, och också till att själva tänka vidare. Vad hände egentligen när boken tagit slut?
Här är några av deras förslag till uppföljare som de har delat med sig av. 
I denna uppföljare får vi följa föräldrarna till syskonen i boken Kyla. 
Här ser vi dem med sina dragväskor. Strandade i varma Thailand, 
medan deras barn kämparmot kylan hemma i Norrbotten. 



Här blir det Värme. Syskonen i Kyla stöter på nya problem i Saharas öken. Vad spännande!
Det är en idé jag nog aldrig skulle ha kommit på själv. Varma färger på omslaget till skillnad
från Kylas kalla färger. 

Kontrasten till Kyla kan vara eld också. Och här blir det ett spännande campingsäventyr.
Vargar cirklar kring husvagnen där Theo befinner sig. Han har följt med Jarmo och Vanja som
han lärde känna i första boken på husvagnssemester. Men resan får ett abrupt stopp mitt ute
i ödemarken när bensinen tar slut. Jarmo och Vanja ger sig iväg efter vatten, men verkar
inte komma tillbaka. Ensam måste Theo klara av vargarna.
Titeln eld över lågorna ser ritktigt effektfull ut. 

I Kroppen är det också varmt. Sommar och mer än tjugofem grader. Alva ska ta hand om
en gammal sommarstuga. Men i stugan är sommarvärmen som bortblåst.
Där finns ett mörker och en kyla lika kall som på julaftonsnatten. Ett omslag med fina silhuetter. 

I natten är det dags för ett campingäventyr. Syskonen Simon, Sofia, Theo och vännen Elias
har ingen aning om att det inte kommer att bli en vanlig camping campinghelg.
Vilket omslag, enkelt, grafiskt och snyggt!

Det har varit fantastiskt kul att få ta del av både elevernas funderingar och bilder.
Och visst blev jag  inspirerad. De hade prickat ganska rätt också när det gäller vad jag skulle tänka mig att skriva en uppföljare om, för några kapitel blev skrivna redan i julas, inte kanske på en direkt uppföljare, men nära nog, och där är det minsann både camping och värme.
Men det är en helt annan historia.

Ett favoritcitat ur boken Kyla kan illustreras så här enkelt och smart! 
Uppdatering! 
Bokomslagen finns just nu att se på Bergnäsets bibliotek som har öppnat upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar