fredag 4 oktober 2019

Bokprat för sjundeklassare i Piteå

Jag är en lycklig (och smått hes) människa som kört runt i min skruttiga Volvo, genom den mest fantastiska höstgula landsbygd, och stannat vid skolor jag inte visste fanns.
På de skolorna har jag berättat om hur min väg till skrivandet har sett ut, om mina böcker och hur de kommit till, och särskilt om boken Kyla. Samtidigt har jag försökt sprida läs och skrivpepp inför läslovet som också bjuder på en skrivtävling för unga här i Norrbotten. 
Jag har träffat en hel hoper härliga bibliotekarier, och sett flera mysiga bibliotek jag inte skulle ha kommit till annars. Träffat engagerad skolpersonal som verkligen vill locka barnen till läsning.
Och framför allt! Alla dessa underbara sjundeklassare!
Som lyssnat till bokprat utan att börja prata själva. Som ställt kluriga frågor, och som väntat snällt och lagom busigt i leden medan jag fått signera massor av böcker. 
Jag tror det måste vara flera hundra faktiskt!
En bok till varenda elev i sjuan i Piteå ska delas ut. Och det är biblioteken i Piteå som bjuder barnen på varsin bok inför läslovet i samarbete med Kulturrådet och Piteå kommun.
Jag har varit i Hortlax, och i Öjebyn, i Roknäs på Pitholmsskolan och i Norrfjärden. 

Den tjugotredje ska jag bokprata på stadsbiblioteket i Piteå, även då för sjundeklassare. 
Jag längtar redan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar