måndag 25 mars 2019

Littfesten blev ett hostigt soffhäng

Vi packade redan på tisdagen tolvåriga bokkaraktären Astrid Nilsson och jag. Så att vi skulle ha allt klart i god tid inför Littfesten i Umeå, som gick av stapeln två dagar senare. 
Vi skulle samåka åka dit tillsammans med ett par andra författare från Norrbotten, Cecilia Larsson Kostenius, och Irene Strålberg, och så skulle vi stå vid Idus och Visto förlags bord, dit även Umeåbon Stellan Linder skulle ansluta. 
Astrid var taggad förstås, hon som har tänkt bli författare och allt. 
Och jag tyckte att det skulle bli så kul att få representera just böckerna om henne, Skrivtävlingen och Astrid, Astrid, under Littfesten. Och förstås att stå vid bokbordet tillsammans med härliga kollegor och deras böcker. 

Fast ibland går det ju förstås inte riktigt som man har tänkt sig, och dagen innan vi skulle åka vaknade jag med förkylning. (Och en basöst som fick hunden att börja skälla!) 
Den utvecklade sig till något influensaliknande som skulle kräva massor med tid i soffan, te med honung. Och kostymdramer, från BBC.
Nu, en och en halv vecka senare börjar jag vakna ur min dvala. Fortfarande med minst sagt udda stämma!

Jag har haft något av ett Jane Austen-maraton. Hunnit se Stolthet och fördom, hela tv-serien från -95. (Välidgt roliga personporträtt! Prästen Mr Collins är nog min favorit ur serien, när det gäller att gestalta "mänsklig dårskap".) Jag såg även långfilmen med Kiera Knightley som Elisabeth Bennett. Och filmen Emma med Kate Beckinsale i huvudrollen. 
För att få lite variation hostade jag mig igenom ett antal avsnitt av kanadensiska serien Travelers på Netflix. 
Den är bra! Skådespelarna gör det mesta av handlingen som går ut på att själar/medvetanden från framtiden skickas ner i nutida kroppar, just i det ögonblick som personen hur som helst skulle ha avlidit. De nya medvetandena som bildar ett team är på uppdrag. Att rädda världen från att bli så förstörd som den är i framtiden. Ja, det låter ju helt flummigt. Men det är det inte. 

Idag är första dagen jag inte känner mig så där helt slut sedan flunsan satte fart. Så trots att bihålorna protesterar ska jag åka och handla lite idag. 
Sedan blir det skrivtid. 




Hälsningar från ett soligt och snörikt Mockträsk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar