tisdag 12 mars 2019

Lärarförbundets årsmöte och ett bokprat

För ett tag sedan var jag inbjuden till lärarförbundets årsmöte på hotell Bodensia i Boden för att prata lite om det här med skrivandet.
I grunden är jag ju fritidspedagog. I själ och hjärta är det något jag alltid är, vare sig jag skriver böcker eller inte.
Under bokpratet berättade jag om min väg till skrivandet. Den som började med att vår lågstadielärare läste Madicken högt för klassen. Jag kände igen mig i Abbe Nilsson, han som hade en pappa som drack och var lite som min. Och den känslan av igenkännande gjorde att jag ville bli författare sedan.
Bilden till höger kommer från filmatiseringen. 
Jag blev också vald till mötets ordförande, så det blev till att läsa upp dagordningen och slå klubban i bordet när det behövdes. Det här var något jag var lite nervös för innan. För inte hade jag någonsin tidigare varit ordförande på ett årsmöte. Och inför så mycket folk!
Jag hade inte behövt oroa mig. Det gick bra. Visserligen sa jag fel någon gång. Och vid ett tillfälle avbröt jag revisorn innan hon hunnit läsa igenom hela den ekonomiska rapporten.
Men, men ... Ska man lära sig något nytt är det säkert ingen dum idé att göra det omgiven av hundratals lärare.
Nu har jag lärt mig hur man är årsmötesordförande.
(Bättre sent än aldrig.)
Och jag sålde sjutton böcker på kuppen!
Vad ska man lära sig härnäst?

                                                             Ha en fortsatt fin dag!

Här signeras det böcker till fackordföranden som gästade mötet i Boden, där hon
pratade till (och peppade!) den församlade lärarkåren just denna kväll.
Länk till Johanna Jaara Åstrands Instagramkonto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar