tisdag 12 februari 2019

Vad ska jag skriva nu då?

Vad ska jag skriva nu då?
   Sedan några dagar före juafton då det allra sista korret på Kyla gick till tryck har jag inte skrivit på någon särskild text. Jag vill inte säga att jag har skrivkramp, för jag har skrivit andra saker. 
Någon artikel och lite smått här och där. Fast nu vill jag verkligen satsa på något längre igen. 
   Så jag försöker börja någonstans. Plockar upp ett dokument här, och ett annat där. Men det vill sig inte. 
   Karaktärerna börjar inte "snacka", som jag brukar kalla det när någon sort flyt kommer igång, gärna i dialogform, och jag bara hänger med. Från ett sådant flöde brukar det vara enklare att kämpa sig vidare. För det är ju inte så att en hel bok kommer på autopilot.
   Jag har flera manus för barn och unga som står på tur, (plus en novellsamling, en annan med dikter och ett spån till vuxenboksmanus.) Men vem ska jag lirka med av mina figurer?

    Astrid Nilsson 12 år kanske? Om henne har jag 42 nya sidor att jobba vidare på. Det handlar om bästa grannen Seb och hans nya lillasyster, och en ganska så galen tant som snor med sig barnvagnen.
   Eller är det Fanny, hon som alla verkar älska att hata. Hon som varit mobbad jämt, men som ändå aldrig ger upp. Tror jag har 42 sidor om henne också.
   Eller är det kanske den där tjejen Amelia som får jobb i en färghandel? 

   Hon träffar en kille som heter Mikkel som hon gillar jättemycket, men hon är blyg och kan aldrig säga det, innan det blir för sent.
   Eller ska jag plocka upp det äldsta manuset jag har? Det om synska Hanna som syr 1920-tals kläder efter gamla foton på sin utbildning i gymnasiet, och så träffar hon spöket Erland Birkelius som dog vid samma tidsepok?
   Har jag för mycket att välja på kanske?

   Jag kanske får säga som min kompis Laila. 
   Vänta och se. Korpen har svaret. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar