måndag 15 oktober 2018

Norrsken!

Jag älskar norrsken. Vem gör inte det?
Men det är inte så enkelt att fota alla gånger. Det här norrskenet flammade över himlen för ungefär en vecka sedan. Då hade det varit solstorm ungefär tre dagar tidigare har jag lärt mig.
I min min nästa ungdomsbok kommer det att vara en hel del norrsken. 
Det är vinter i boken förstås, och strömavbrott, och för bokens huvudkaraktärer ser norrskenet väldigt mäktigt ut. Det gör det i avsaknad av stadens alla ljus. För även om man inte befinner sig i en stad så lyses himlen upp av gatubelysningar och liknande, och det förtar lite av norrskenets färgrikedom. 
Men när allt slocknar, och det blir norrsken. Jo, jag har varit med om det. 
Då känner man sig liten. 
Och det känns nästan som om norrskenet vill något. 
Berätta en historia kanske?
Som det gjorde för människorna för länge, länge sedan.
Då blev norrskenets berättelser till legender som lever vidare än i dag i vissa kulturer. 
Pellgården i norrskenskvällen.

Där ligger en gul båt. Och norrskenet reser sig över berget.


Ha en bra dag där ute!
/Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar