fredag 6 juli 2018

Somrigt med ryggont och fantasi

Hittills har sommaren varit ganska som den brukar här oss oss. Vädermässigt i alla fall. 
Inte så där varmt som vi ser att det är längre söderut. 
Jag gick och längtade efter värme i juni faktiskt. Sedan kom några fina dagar alldeles i slutet. 
Nu är det nästan en vecka in i juli och ett par riktigt varma dagar har vi haft. 
Idag är det mulet och för min del är det lika bra. Jag har ont i ryggen fortfarande sedan ryggskottet den första april. Just nu har jag bakslag. Det hade blivit gradvis bättre senaste veckorna, men sista dagarna har det varit riktigt jobbigt faktiskt. Det är inte mycket jag kan göra utav det jag brukar. 
Och värme gör det värre. Svar på vad det beror på har jag inte heller. 
Men vem har sagt att livet ska vara enkelt?
Och kvällarna är så vackra med sina sena solnedgångar och det där dröjande gula ljuset så helt sur kan man ju inte vara. Och fantasin funkar fortfarande. 
Jag har kläckt ur mig fler historier än jag hinner med att skriva. Det är bra. Fast lite frustrerande. 
Tänk om man kunde skriva lika fort som man tänker!
Då skulle jag ha skrivit tre böcker i sommar och inte bara tre utkast, och en massa kladd som jag hoppas att jag ska komma ihåg vad jag menade med sedan. 
Jag jobbar med norrskensmanuset också mot bokförlaget Opal, och där ligger prio ett just nu. 
Men alla idéer skrivs ner. Även de jag får i sömnen ibland och som jag inte fattar något av sedan (Har ett block på sängbordet för briljanta idéer, som aldrig verkar lika briljanta när man är riktigt vaken.)

Jag gör allt i små korta etapper. Istället för att gräva i trädgården en hel dag, planterar jag en blomma och får lov att känna mig nöjd. Jag skriver ett tag, och byter ställning ofta för jag kan inte sitta som förr just nu. Och promenerar korta sträckor. (Idag går det nog inte.)
Nu har jag lagt om kosten. Bort med sådant som ger inflammationer, som socker och vetemjöl. Kött har jag minskat på också. Kanske kan det göra någon skillnad.  
Har inte något emot att sluta helt faktiskt. 
Målsättningen är att bli hyfsat bra till bokmässan i höst. Och smalare. 
Man blir ju inte mindre av att plötsligt inte kunna rasta hunden på flera månader och sånt, när man brukar göra det i timtal varje dag. Kanske hjälper det mot ryggont också att gå ner lite. Vi får se. 
Till veckan börjar jag med enkel träning, ja så är tanken i alla fall. Bara jag kommer mig till gymmet och min sjukgymnast så ska det nog gå. 

Ja, det var allt från mig just nu. 
Hoppas att ni har det bra!
/Therese




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar