fredag 1 juni 2018

Skrivtävlingen får en uppföljare

Jag har ju varit så dålig på att uppdatera på sistone så jag har ju inte ens fått med de allra bästa nyheterna. Till hösten kommer den andra boken om Astrid Nilsson ut hos Idus! 
Jag är så himla peppad, för jag gillar verkligen tolvåriga Astrid. Hon kom till mig som en färdig karaktär och jag kunde inte låta bli att börja skriva om henne för att se vad hon skulle hitta på. 

När jag skriver om Astrid så handlar det om livet i allmänhet, och känslor man har i synnerhet. Särskilt sådana som det kan vara lite svårt att prata om. Som avundsjuka till exempel, och kärlek. 
Det är viktigt tycker jag att man får med att det är okej att känna grejer, och att man kan prata om det också.
Jag tänker mig också att det här är böcker man kan läsa i skolan och som man sedan kan diskutera omkring.

Astrids bästa kompisar heter Seb och Iggis, och i uppföljaren ska vi ut i naturen lite grann. Och så kommer de allihop att råka ut för något riktigt spännande, något som denna gång sätter Iggis och Astrids vänskap på prov.
Det handlar om föräldrar också, och vad de tror att man vill, fast man egentligen vill något helt annat, och Sebs mammor Karin och Majken är med lite mer än i första boken. 
Att Sebastian har två mammor är inget man gör någon affär av. Det är också viktigt tycker jag. Fast jag hade inte planerat hur Sebs familj skulle se ut. Det upptäckte jag medan jag skrev, och jaha, tänkte jag vad kul! Och snart ska Seb få en lillasyster också. 

Jag har redan ritat de svartvita bilderna som ska vara med i uppföljaren, och några av dem som kanske kommer med ser du på bilden här nedanför. 


Ha det fint!

Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar