onsdag 20 juni 2018

I grevens tid

Romance. Något jag inte läst så mycket av. Inte sedan jag jobbade i hemtjänsten och ofta läste högt hos en äldre dam som gillade kärlek på hög nivå. Där blev det mängder av kärleksromaner som lästes och diskuterades, och roligt var det. Jag lovar att det är ett ganska soft jobb att fixa kvällsfika och läsa högt på arbetstid. Synd för både personal och vårdtagare att det inte finns tid till sådan lyx nu för tiden. 
 Här i De skandalösa av Simona Ahrnstedt är det sextonhundratal, och drivor av sköna damer slåss om en greves gunst. Fast kvinnokarlen och sjöfararen Greve Gabriel Gripklo verkar föredra den strama sällskapsdamen Magdalena Swärd. Hon som till en början inte alls gillar den pompöse greven. 
Magdalenas jobb på Wadenstierna slott är dessutom att se till att ett giftermål säkras mellan Greven och den förtjusande unga friherrinnan hon arbetar för. 
Vad jag tyckte?
Det här är en lättläst och medryckande bok fylld med frasande siden och ångade sex. Börjar man läsa en bok av Simona Arnstedt så fortsätter man av bara farten. Den här är inget undantag. 
Ändå är det inte riktigt min stil. Jag föredrar lite kärvare läsning. Men gillar också att blanda friskt mellan olika genrer.

Allt gott från mig!
/Therese
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar