tisdag 1 maj 2018

Fylla jämnt

Jag har fyllt år igen. Det börjar vara några gånger man har gjort det vid det här laget, och nu fyllde jag till på köpet ett halvsekel.
Fatta det!
På insidan är det lite huller om buller med åldern däremot. 
Man går väl inte runt och känner sig som femtio precis. 
Hur nu det ska kännas. 
Som barn kände jag mig gammal. Fast jag enligt min mamma hade alldeles för livlig fantasi. 
Hur det gick ihop vet jag inte. 
Men visst var det fullt möjligt att genomskåda de vuxna så att jag för det mesta visste skillnaden mellan vad de sa, och vad de egentligen tyckte, och samtidigt ha en låtsaskompis som hette Kajsa och bodde i garderoben. 
Lillgammal fick jag veta att jag var. Kanske för att jag samlade på krångliga ord, och när fröken i första klass frågade oss barn vad vi skulle bli när vi blev stora, så sa jag tant. 
Tanter för mig var coola varelser. Folk med hatt som visste vad de ville, och som liksom kunde vara både snälla, och bestämda. Tanter tog ingen skit. 
Klart man ville vara tant, och ha hatt. En röd helst. 
I andra klass hade tantplanen bytts ut mot drömmen om att bli barnboksförfattare istället. 
Mötet med karaktärerna i Astrid Lindgrens Madicken gjorde hela skillnaden. 
Boken hjälpte mig när jag tyckte att livet var svårt, och den känslan ville jag kunna ge till någon annan som behövde det. Och så hade jag nog insett att tant det blir man i alla fall förr eller senare. 

En sak jag gillar med att bli äldre, är att jag vet vad jag är. (Förutom en femtioårig författande fritidspedagog.)
En person som bär alla sina åldrar med sig. 
Barnet, tonåringen, den unga kvinnan och den äldre.
Det räcker fint så. 
Kalas i vår bygdegård. 

Jag hade precis haft ryggskott, orkade inte fixa i ordning något riktigt kalas, och väntade mig därför inte så mycket. Men ändå fick jag en toppenfödelsedag, med många härliga överraskningar och både släkt och vänner jag inte sett på länge. Min fantastiska dotter Lovisa hade fixat och trixat ihop allt utan att jag visste något. Tack och kramar till er allihop som var med, både på plats och i tanken. <3
Galen mor och vacker dotter. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar