onsdag 31 maj 2017

Musöron, bäverplask och berättarperspektiv

I morse då vi gick den här vägen kom en stor bäver och simmade. 
I kurvan där framme blev den lite irriterad på Smulan och mig som smög bakom buskarna.
Ett högt delfinhopp rakt upp i luften gjorde den. Så högt en klumpig bäver nu kan hoppa förstås.
Och så slog den med den platta svansen mot vattenytan. 
Vilket plask det blev.
Och på detta har jag förstås ingen bild. :) 


Nu sitter jag med text igen. Det är en lite längre text som varit första vändan hos lektör.
Jag ska prova att byta berättarperspektiv. Från jagform, förstapersonperpektiv, till tredjeperson med mer utav allvetande berättare.
Det ger möjligheten att på ett naturligare sätt se skeendet från två karaktärers synvinkel.
Handlingen är i presens, och jag lurar på att den ska få vara så.
Fast mitt vanliga skrivsätt är nog imperfekt. På sista tiden har jag börjat skriva mer i presens.
Presens gör att man känner att det händer här och nu, och det var så jag ville ha det med den här berättelsen.
Nu blir det alltså; "Hon går till bilen", istället för "Jag går till bilen". Men byter jag till imperfekt också blir det "Hon gick till bilen."

Vi får se hur det går. Ännu har jag bara hunnit tio sidor av 165, och det känns som om min hjärna vridit sig ett halv varv runt, och säkert kommer den att få träningsvärk också.


Återkommer med mer fakta kring detta då jag vet vad jag håller på med. Nu krävs det kaffe och en rejäl sittning innan jag är nöjd för dagen. :)

Allt gott! /Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar