måndag 5 december 2016

Tillbakablick på Eyvind 2016


Vilken grej. Att det blev en bokmässa av i lilla Boden. Eller Eyvind 2016 "Norrbottens författar och berättardagar" som den hette. Och jag fick vara med. 
Det här var en helg då hela stan levde upp. Först med fredagens och lördagens mässa mitt i centrum och sedan skyltsöndagen därefter som liksom flöt på i mässans efterdyningar. Alla pratade om mässan och vilka författare man hade varit och lyssnat på och hur det hade varit. 

För min del började Eyvind med författarfika på Opalens konditori.
Vi var några som tog en kopp varmt med något tuggbart till, och jag var förstås den enda av oss som inte klämt ur sig mer än en bok. (Åtminstone i utgivet skick.) Det är inte så ofta jag får chansen att prata böcker och skrivande med författare som gett ut många böcker, så givetvis suger jag åt mig all tänkbar information som en svamp. Det finns så mycket att lära sig. Och det här med att lära sig något nytt, det är alltid lika spännande tycker jag. Att man blir äldre sänker inte vetgirigheten, åtminstone inte hos mig. Dessutom, då man inte har arbetskamrater i vanlig mening som man kan dela igenkännanden, och dilemman med, ja då kan det vara riktigt befriande att få chans att göra det.

Signering hade jag också, hos Bodens enda bokhandel Bok och bläck i Entergallerian. Under dessa två dagar var det många författare som signerade där. 
Ja ni ser ju på bilderna här under. 
Själv fick jag många härliga pratstunder med förbipasserande. Så många böcker fick jag inte signera. Sex närmare bestämt. Men ska man konkurrera om bokköparna med några av landets mesta författare så tyckte jag att det var bra i alla fall!
Det är väldigt kul då man får skriva en personlig dedikation och kanske rita en liten krumelur. 
Jag brukar ofta rita en fjäderpenna under namnteckningen.
Sedan var det fler som kom förbi och berättade att de redan läst Korpmåne och jag fick fantastisk feedback och många förfrågningar om när uppföljaren kommer. (Vilket tyvärr är höljt i dunkel.)

På lördagen var det dags för författarsamtal med undertecknad. 
Moderator var duktiga Fredrika Johansson (till vardags bland annat verksamhetschef på Kulturcentrumet Ebenser i Luleå.)
Vi pratade om vägen fram till boken Korpmåne. Om mitt liv och min drivkraft och om bokens karaktärer, och om nya projekt och den där lilla åttaåringen som jag en gång var. Hon som ville bli författare för att kunna få stötta och stärka andra. Hon fick också komma till tals kändes det som. Efter så många år.
Det var riktigt fint faktiskt, och på något sätt känns det som om man sluter en cirkel och börjar på en ny genom det här. 
Jag är en sådan där knäpp person. Så där jätteblyg i botten, och sedan då jag väl kommer igång och börjar berätta går det knappt att få stopp på mig. 
Hur som helst genererade det här författarsamtalet erbjudanden om fler. 
Och det var ju också riktigt kul.

Nu mina vänner, är det dags för kaffe!

Jag hälsade på hos Polarbibblo på deras utställning och Workshop/pysselhörn på
biblioteket, och såg den fina bokgranen.

Signeringar hos Bok och bläck. Det fanns förstås
betydligt fler då hela övervåningen fylldes av bokbord
från författare och förlag. 
Fredrika Johansson och jag pratar inspiration och skrivande i Forumsalen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar