söndag 18 december 2016

Mentorsamtal på bibblo

I torsdags hade vi stämt träff på biblioteket min fjortonårige adept och jag. 
Vi skulle bland annat prata karaktärer och miljö.
Det gjorde vi. Fast så pratade vi om en massa andra saker också.
M hade med sig en text som vi tittade på, och så funderade vi på hur man skulle kunna gå vidare med den. Vi funderade också  på vad textens berättarröst kunde vara för typ. 
(En lättirriterad typ i rutig kavaj kanske? Min tolkning.)

Det är så kul med idéer och fantasi och processen som kommer igång då man spånar kring ett stycke text. Det behöver ju inte ens vara så att det som kommer upp är något man kommer att använda senare. 
Processen i sig är givande tycker jag och man vet aldrig riktigt i förväg vad det ska leda till.

Vi pratade också om tidslinjer, post-it lappar, anslagstavlor, programmet Scrivener som ingen av oss testat, hundar och sötpotatispaj. (Plus en massa annat som faktiskt är lite hemligt.)



Ha det fint!


Therese










2 kommentarer:

  1. Så vacker bild det är och lika vacker är bilden på det julkort vi fått.
    Ha en riktigt glad och god jul!
    Kramar
    Eina

    SvaraRadera
  2. Tack Eina! Så bra att julkortet kom fram!
    Jag gjorde det med postens mobilapp. :)
    Ha det riktigt fint i jul!
    Många kramar från oss till er.

    SvaraRadera