fredag 16 september 2016

Grapefruktmåne

Faktiskt så har jag nästan aldrig skrivit något om musik på den här bloggen. Mest för att jag brukat ha rätt många videoklipp med på min andra blogg, Granne med Pellgårn, och klipp är kul.
Men de tas ju bort efter ett tag och då gapar liksom ett tomt hål kvar på bloggsidan där klippet satt.

Då jag skriver lyssnar jag intensivt i perioder på olika sorters musik. Det kan vara nästan vad som helst som passar till den stämning jag vill komma i, eller till den karaktär jag vill försöka gestalta.
Just idag är det Tom Waits som gäller, han har ett brett spektrum, och en sorts tidlös själfullhet som jag alltid kommer tillbaka till. Det finns visst en Tom Waitslåt för alla sinnesstämningar tror jag.
Det finns något underbart galet och jättesmart över honom.

Mellan perioder med musik vill jag ha det tyst. Ja, eller så tyst man kan ha det på landet bland galande tuppar, brummande traktorer och med en hund som gärna talar om vad den tycker.
Men tystnaden är relativ. Ån som brusar och skogens fågelljud stör inte ens fast man sitter mitt bland dem.
Här lyssnade jag på Grapefruit moon av Tom Waits och solen sken in så skarpt
att min reflektion i skärmen blev jättetydlig.
Just då jag skulle beskriva månen som gul kom den här låten upp,
och jag lät den bli brandgul i stället, och få sällskap av en enda stjärna. 

Nu tänker jag trots allt vara så där djärv och kasta in ett klipp i alla fall. ;)
Lika bra att ta ett helt album då man ändå är i farten. Med en ung Tom Waits som ännu inte låter som att han svalt ett stenbrott.

Ha det fint! / Therese




Måne över byn. Den var gigantisk den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar