måndag 15 februari 2016

Nissen läser Trolldomsakademien, Iskeppet


Vi fortsätter med vår högläsning Nissen och jag. Fortfarande är det mest jag som läser, och Nissen som lyssnar. Men enligt vår plan, för att han ska få mer flyt i läsningen så ska han läsa lite för mig också, även om det bara är några meningar, så det gör han. Om han inte är för trött förstås. För då borrar han bara ner sig under täcket och så lyssnar han. Är det extra spännande brukar hela täcket komma krypande som en mask närmare och närmare mig.
Igår läste vi ut Trolldomsakademien, andra boken, som heter Isskeppet. 
Den är lika fantasifull som sitt färggranna omslag. 
Jag måste säga att jag gillar de här klara, nästan självlysande färgerna.
Nissen tyckte att boken var spännande. Fast ibland hade han lite svårt att hänga med i svängarna kring eleverna Miranda, Orville, Emmi och den röda kanindraken Potopor. Som alla är elever på den magiska skolan i Trolldomsakademien Morwhale. 
Det bästa med trolldomsakademien tycker Nils är att rummen kan byta plats, och det finns ett riktigt mystiskt arkiv, där det finns så mycket böcker att bok-skred kan uppstå. 
Den bästa biten av boken var nog slutet tyckte han, då blev det riktigt spännande. 
Nissen ger Iskeppet 3 av fem flygande skepp.
Men ett extra plus för omslaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar