torsdag 25 februari 2016

Jag tror bestämt jag ritar



När jag var liten ritade jag jämt. Jag var enda barnet, och på den tiden fanns inte mobiltelefoner, surfplattor, eller datorer. Vi hade bara två tevekanaler, och i bästa fall var det ett eller två program i veckan man hade lust att se.
Så jag ritade. Massor. Sagor, serier och postorderkatalogen Rias Rea, där man kunde köpa allt ifrån stadsministerns hårstrå till, portabla flygande tefat (jo man sa så!) och kläder som tvättade sig själva.

I tonåren hade jag konstnärsdrömmar, oerhört romantiska sådana. Jag läste metervis med konstböcker, gick kvällskurser och målade i olja i morfars pannrum. (Medan han stod i en vrå och byggde på sina ångmaskiner, och pepparkakshus av masonite.) Vi hade rätt mysigt morfar och jag. Han spelade saxofon och ibland kom någon kund, (läs bekant till morfar) så att jag fick sälja någon tavla. 
Som vuxen har jag alternerat mina hobbies, måla, skriva, och ta bilder. Skriva har alltid stått högst på listan, men något lite klotter för minnes skull kommer förstås alltid med. Och karaktärerna i berättelserna skissar jag alltid. Mest för att det är kul, och för att det hjälper fantasin framåt. (Sätter man upp bilderna på anslagstavlan är det som om man har sina karaktärer lite närmare.)
Ibland har jag fått något litet bilduppdrag, Bilder till någon broschyr eller medlemstidning. Någon liten utställning har det också blivit. Men det var faktiskt fem år sedan sist. (När vårt hus brann ner så brann alla bilder upp, och sedan dess har jag faktiskt inte försökt ställa upp staffliet.)

Numer har jag inte riktigt tid att rita och måla, tycker jag. Eller så har jag det. Så jag tog fram ett par kolstift idag och satte mig en stund med kaffekoppen. 
Det kanske går i alla fall att rita lite fast man börjar bli tant. Faktiskt tror jag att man kan göra ett par egna illustrationer rätt som det är. Men jag är ringrostig, och får nog börja med att kladda igång rithanden.

Andra hobbies, som stickning till exempel har jag aldrig lyckats vidare bra med. Har mest blivit halva tröjor och så där. Men att rita fyller nästan samma funktion, vad gäller avkoppling menar jag.
Man kan förstås inte klä sig i en teckning. 
Men det kan man inte i en halv tröja heller :)

Ha det fint!
/ Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar