lördag 24 oktober 2015

Läsglädje i Luleå

Under rubriken Sprid läsglädje turnerar Agneta Edwards runt hos Akademibokhandeln i vårt avlånga land. Föreläsningarna handlar i korthet om vägen till läsinlärning via glädje. 
Och det är ju klart att det är lättare att lära sig att läsa om man tycker att det är kul!
Det här med att det ska vara lockande och roligt med läsning. Att hitta böcker med rätt nivå vad gäller mängden text och en handling man vill vidare i. Om högläsningen och hur viktig den är.
Vid varje besök finns också en författare eller illustratör med. I Luleå var jag på plats.
Agneta som är litteraturpedagog och har stor erfarenhet på området, visade nyutkomna böcker passande för olika åldersgrupper och pratade om hur man lockar fram läsglädjen. 
Det här är ju högaktuellt för mig som mamma till Nils snart nio, som precis håller på att knäcka läskoden. Jag fick många bra tips och kände mig lite extra peppad inför nya läsutmaningar med Nissen. 


Ha en skön lördag!
/Therese

Jag läser med fel brillor och lägger till ord som
inte finns i texten.
 Undrar om den blev bättre, eller sämre? :)
https://akademibokhandeln.se/event/sprid-lasgladje-2/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar