onsdag 18 mars 2015

Nissen läser; Ballongfararen av Mårten Sandén

Nils 8 år och jag har läst Ballongfararen av Mårten Sandén.
Det gick fint att hänga med trots att det var den första Petrinideckare vi läst tillsammans. Trots allt är det bok nummer 16! i ordningen, så jag hade mina tvivel inledningsvis.
Jag gillade de historiska delarna, gammal boktoka och loppisnörd som jag är.
Nisse sa att han gillade den för att den var spännande och vi var båda fascinerade av det mystiska torn som finns med i handlingen. (Kugghjul och gammaldags mekanik fanns där också, och det är något jag alltid dras till.)
Favoritscenerna är inledningen, som är en variant av inledningen i Tintin och enhörningens hemlighet (vilket ger ett extra plus om man känner igen sig) och förstås det rafflande slutet. 
Nissen gav den här boken 
Fyra av fem luftballonger.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar