söndag 1 februari 2015

Hamnskiftare

"Om du fick välja ett djur att förvandlas till vilket skulle du välja då?" frågade jag Nisse 8 år.
"Ett lejon och en örn" sa Nisse. "För dom är kungen av allt."
"Över människorna också?" undrade jag. "Mmm" sa Nisse. "Fast människorna fattar inte det.
Lejonen och örnarna är coolare. Människor kan vara lite töntiga."

När jag var liten ville jag kunna bli en varg. Det var innan alla vargdebatter förstås, och innan jag själv blev fårägare. När jag tänker efter kanske jag vill bli en varg i alla fall. En vargflock har en intressant social struktur och vargar är kloka djur.
Fast mest vill jag nog bli en fågel.
En korp kanske.

Tips på berättelser för unga med hamnskiftare/formskiftare som tema är exempelvis;
Maggie Stiefvaters Shiver triologi. Frost, Feber och För evigt på svenska. Där har vi vargförvandling.
Och Kanadensiska Kelley Armstrongs böcker av vilka endast Biten, (med varulvstema) finns utgiven på svenska (2005). Jag läste hennes Darkness rising serie på engelska då vi flög fram och tillbaka mellan Sverige och Newfoundland. Var ovan med att läsa böcker på engelska och lade nivån vid ungdomsböcker för att komma igång, vilket var en bra idé. Särskilt den första boken fångade mitt intresse med en liten ovanlig vinkling på temat.
När det gäller hamnskiftande karaktärer så har vi en favorit här hemma, Sirius Black i Harry Potter förstås, inte att förglömma. Nisse 8 år döpte ett svart litet lamm till Sirius i våras och hans bror fick heta Severus.

Ha det fint!/T
Hej där... Ja just du!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar